Скачати конспект уроку.
Тема: Райнер Марія Рільке (1875 - 1926)
«Орфей. Еврідіка. Гермес» як модерністський поетичний міф початку ХХ століття.
Мета: систематизувати і поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Р.М.Рільке; працювати над розвитком навичок читання та аналізу поетичного твору; виховувати естетичний смак, інтерес до поетичних творів.
Обладнання: портрет Р.М.Рільке, малюнки учнів, ілюстрації церков України.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Епіграф до уроку: За його художнім часом звіряли годинники інші поети.
Б. Пастернак
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учениця читає вірш М.Дудіна «Без вороття».
Все починається на кручі,
У поєдинку двох начал,
Де сиві хвилі, ніби тучі,
Летять на кам’яний причал.
Знов давній парус рветься з місця,
Щоб не спинятися ніде.
І невідомість, як невіста,
Усміхнено обручку жде.
І вже од вогнища домівки
На несходимі рубежі
Зове надією мандрівка,
Мов співом кревної душі.
Світ супокою – мов неволя.
Тож буруном проклався слід –
Знімає руки з весел доля.
І починається політ.
Летим орбітою крутою
За міжпланетне сповиття…
І бранцям подорожі тої
Нема й не буде вороття!
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Вчитель: Діти, сьогодні ми з вами будемо подорожувати багато разом з Р.М.Рільке, познайомимося із його життям і творчістю, з його мріями і сподіваннями.
Подивіться на портрет поета.
Микола Бажан у «Варіаціях на тему Рільке» на портрет поета зібрав воду, землю, траву – те, що було дорогим для нього. Обличчя поета – одухотворений образ землі. І в цьому поєднанні – запорука безсмертя поета і знайдений голос без’язикої природи.
Очі – як вода беззвучна в ополонці.
Губи – репані, немов кора землі.
Лоб – як пагорб, вицвілий на сонці.
Чуб – як сивина на ковилі.
«Хто ж ти все-таки, Райнер?» - запитувала М.Цвєтаєва у листі 1926 року. І відповіла: «Не німець, хоча – ціла Німеччина! Не чех, хоча народився у Чехії… не австрієць, тому що Австрія була, а ти – будеш! Ну хіба ж не чудово? У тебе – нема батьківщини!»
- Хто ж він такий австрійський поет Рільке?
Де ж його батьківщина? То ж в подорож…
Виступи учнів – літераторів про життєвий і творчий шлях Рільке.
- Життєвий шлях Р.М.Рільке.
- Особливості художнього світу поета.
- Повідомлення про вплив на Рільке Лу Андреас – Саломе.
- Перебування Рільке на Україні та в Росії.
- Повідомлення про вчення орфіків на тему Орфея у Овдія та Вергілія.
Райнер Марія Рільке (повне ім’я, дане при хрещенні, – Рене Карл Вільгельм Йозеф Марія Рільке) народився 4 грудня 1875 року у Празі у родині дрібного службовця.
Батько поета – Йозеф Рільке – розпочинав з військової кар’єри, але був змушений піти у відставку так і не дослужившись навіть до офіцерського чину. Після цієї невдачі йому залишалося вдовольнитися посадою скромного службовця на залізниці.
Мати – Софі Єнц – походила із заможної буржуазної родини. Коли Райнеру було 9 років мати покинула батька – невдаху. Психологічна драма підірвала слабке здоров’я хлопчика, що ріс тихим і непримітним, надзвичайно скромним і сором’язливим. Взаємини батька, матері і сина стали предметом змалювання в ранніх новелах. У листах він досить різко і навіть грубо відгукувався про матір, а в новелах образ жінки – матері, навпаки, ідеалізував.
Батько мріяв, що син стане військовим, тому відіслав його до військової школи. П’ять років перебування у кадетському корпусі Рільке згодом називатиме найстрашнішим періодом свого життя. Йому було майже 50 років, коли в одному з листів він напише: «Ізоляція учнів у тих суворих виправних будинках (навчальні військові–заклади) була такою повною, що я не знав ні книжок, корисних і відповідальних моєму вікові, ані крихти реального життя …повернення додому…призвело лише до розгубленості і прикрощів. »
У 1895 році Рільке – студент філологічного факультету Празького університету, слухає лекції з філології та мистецтвознавства у Мюнхені й Берліні. Поетичний талант проявився досить рано. У 19 років виходить перша збірка поета «Життя й пісні», «Подорожник», «Жертви ларам», «Вінчаний піснями», «Свят – вечір».
Заведено поділяти життєвий і творчий шлях Рільке на 3 періоди:
І період – празький (1894 – 1905 р.р.)
ІІ період – паризький, роки подорожей (1905 – 1913 р.р.)
ІІІ період – «поет високої самотності» (1919 – 1926 р.р.).
Усе життя Рільке мандрував світом. «Спочатку він з жадібною цікавістю вдивляється у світ, пізнає Західну Європу, потім вчиться у Родена мистецтву узагальнення, пластичного вираження емоцій, думок, цілих духовних сфер; Вивчає Париж. Нарешті, переживши Першу світову війну, приголомшений, усамітнюється, напружено вдивляється у видиме, щоб узріти, що за ним,» - так пише Олексій Попов про творчий шлях поета.
Можна скласти таку хронологію подорожей Рільке:
1898 р. – подорож до Франції.
1899 р. ,1900 р.– подорож до Росії та України.
1903 р. – подорож до Данії.
1902 – 1911 р.р – Рільке живе у Франції.
«Париж став основою моєї волі до зображуваного,» –пише поет. Зближується зі скульптором Роденом, мистецтво якого дуже цікавило Рільке і вплинуло на його творчу манеру і про якого поет навіть написав книгу.
У січні 1918 року розпочав роботу над головним твором свого життя «Дуїнянські елегії».
Рільке майже безвиїзно живе у замку Мюзо – віддаленому від суєти світу будинку у Швейцарії, який йому купили друзі. Саме тут були завершені «Дуїнянські елегії» та «Сонети до Орфея». У цей час Рільке розвиває жанр елегії та сонета. Поет йде до високої майстерності.
1926 р. зав’язалось листування Райнера Рільке, Бориса Пастернака та Марії Цвєтаєвої. Сам поет назвав стосунки з російськими поетами «блуканням трьох душ, трьох збірок на небосхилі Всесвіту». Для Цвєтаєвої Рільке - уособлення поезії, втілення вічного Орфея. Для Пастернака Рільке - джерело натхнення, рятівний промінь уночі.
26 грудня 1926 року Р.М.Рільке помирає від лейкемії в санаторії Валь-Монт.